Sistemul Montessori formeaza lideri nu executanti

 

Sistemul de origine italiana promite sa formeze lideri si nu simpli executanti, asa cum se întâmpla în educatia traditionala

Maria Montessori

O metoda educationala aparuta acum mai bine de o suta de ani la initiativa Mariei Montessori, prima femeie medic din Italia si cunoscuta deja în lumea întreaga atrage, astazi, tot mai multi adepti din rândul românilor. Dascalii care predau în spiritul Montessori spun ca sistemul nu seamana cu nimic din educatia româneasca.

La gradinita ca în familie

Grupele sunt formate din copii cu vârste diferite, care învata unii de la ceilalti cu ajutorul unor materiale speciale, fara sa fie recompensati sau pedepsiti, singurul barometru al progresului fiind starea lor interioara. „Copiii au libertatea sa faca aici ceea ce fac si acasa: nu trebuie sa ceara voie sa mearga la baie si nici nu-i fortam sa stea într-un singur loc. Un mediu armonios si posibilitatea de a decide singuri îi vor conduce în mod natural spre alegerile corecte”, crede Mariana Ulita, directorul educational al Gradinitei Montessori din Bucuresti, deschisa în 2007.

Succesul metodei, explica aceasta, vine tocmai din atitudinea detasata a dascalilor, un soi de mentori pregatiti sa intervina doar atunci când elevii se afla în încurcatura. „Ca educator, e foarte greu sa faci un pas înapoi si sa observi. Te simti cumva dat jos de pe soclu, dar e important ca ei sa învete în ritmul lor, cu uneltele puse la dispozitie”, spune directorul educational. Elevii dispun de un întreg arsenal de materiale, pe care sunt încurajati nu doar sa le priveasca, ci sa le atinga, perceptiile senzoriale fiind considerate cheia învatarii rapide.

Cei mici prind din zbor literele din alfabet, pipaind forma lui „A” sau „C” imprimata pe placute din lemn, cu glaspapir, pentru a iesi în relief. Cu înmultirea e chiar mai simplu. Serii egale de bilute colorate însirate pe un lant si despartie cu inele metalice le arata concret ce înseamna acel numar multiplicat cu doi sau trei.

Activitatea micutilor este evaluata, dar notele ramân secrete, pentru a elimina riscul învatarii de dragul recompenselor. Inedit este si modul în care sunt disciplinati copiii violenti. „Îi tratam ca pe niste bolnavi neajutorati, iar asta îi deranjeaza destul de mult încât sa-si corecteze atitudinea”, detaliaza dascalul Mariana Ulita.

Aceasta s-a convins de eficienta metodei, testând-o pe propriul copil. „La doi ani si jumatate se îmbraca si se încalta singur, sterge praful sau spala legumele pur si simplu din placerea de a se simti independent”, se mândreste educatoarea.

Andreea Ciulac, evz.ro

Cuvinte cheie: , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie