Autoritatea de Supraveghere Financiara

 

Atributiile si personalul Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor vor fi preluate de o noua institutie pana cel tarziu in luna martie a anului viitor, potrivit unui proiect de OUG  publicat vineri in Monitorul Oficial. Mai mult decat atat, institutia nou-infiintata, care ar urma sa se numeasca Autoritatea de Supraveghere Financiara, va prelua si competentele Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, precum si pe cele ale Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare. Practic, noua autoritate va desfiinta toate autoritatile de supraveghere din sectorul financiar, cu exceptia celor care tin de Banca Nationala a Romaniei.

Fisic de baniOUG nr. 93/2012, publicata in Monitorul Oficial nr. 874 din 21 decembrie, prevede infiintarea in Romania a unei autoritati unice de supraveghere financiara, responsabila cu supravegherea prudentiala a pietei de capital, a sectorului asigurarilor si a sistemului de fonduri de pensii private.

Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) va fi o autoritate administrativa autonoma, de specialitate, cu personalitate juridica, independenta,  autofinantata, care isi exercita atributiile prin  preluarea tuturor atributiilor si prerogativelor Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare, Comisiei  de Supraveghere a Asigurarilor si Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private.

Potrivit Guvernului, aceasta noua autoritate este menita sa asigure eficientizarea activitatii de supraveghere sectoriala realizata in afara ariei de competenta a bancii centrale, “avand in vedere disfunctionalitatile constatate, mai ales in ultima perioada, in activitatea desfasurata in sectorul pietei de capital si cel al asigurarilor”.

“Luarea acestor masuri in regim de urgenta se impune in considerarea faptului ca exista riscul ca, in actuala conjunctura, in care se mentin tensiunile generate de criza economica, aceste disfunctionalitati sa submineze, prin contaminare, increderea populatiei in serviciile oferite de intregul sistem financiar si in modul in care se realizeaza supravegherea acestora, intrucat aspectele vizate constituie o situatie extraordinara, a carei reglementare nu poate fi amanata”, se mai precizeaza in preambulul proiectului de OUG.

Initiatorii actului normativ mai explicau ca, in prezent, majoritatea tarilor membre ale Uniunii Europene supravegherea sectorului financiar este realizata prin intermediul a unei autoritati unice. Mai exact, 15 state au adoptat acest model, printre acestea numarandu-se: Marea Britanie, Cehia, Danemarca, Suedia, Germania sau Austria ori Finlanda.

Guvernul infiinteaza autoritatea “3 in 1″

Ordonanta de urgenta publicata vineri prevede ca, pentru a se infiinta, ASF va prelua, pana cel tarziu la 15 martie 2013, disponibilitatile banesti existente in conturi si patrimoniul  de la Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor si de la Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, precum si numarul de posturi si personalul celor trei autoritati, cu mentinerea tuturor drepturilor avute la data preluarii, inclusiv cele salariale. Odata indeplinita aceasta etapa procedurala, ASF isi poate exercita prerogativele, iar CSA, CSSPP si CNVM se desfiinteaza si mandatele membrilor acestor autoritati, respectiv a membrilor  conducerii acestora inceteaza de drept.

Totodata contractele, conventiile, intelegerile, protocoalele,  memorandumurile, acordurile  si  celelalte acte incheiate de autoritatile desfiintate si aflate in executare isi mentin valabilitatea si se preiau de catre ASF. In mod similar, actele emise de autoritatile care se desfiinteaza isi pastreaza valabilitatea.

Ce atributii va avea concret ASF

Noile reglementari stabilesc ca Autoritatea de Supraveghere Financiara va urmari activitatea:

  •     intermediarilor in instrumente financiare, organismelor de plasament colectiv, pietelor  de instrumente financiare  si depozitarului central, precum  si asupra operatiunilor de piata si emitentilor;
  •     asiguratorilor, reasiguratorilor, intermediarilor in asigurari  si reasigurari  si a altor  activitati in legatura cu acestea;
  •     entitatile din sistemul de pensii private.

Autoritatea va avea dreptul de a acorda, suspenda, retrage autorizatii, aprobari, avize, atestate, derogari, precum si dreptul de a controla entitatile din sectorul financiar ori de a emite reglementari care se publica in Monitorul Oficial.

Obiectivele ei vor fi, potrivit OUG nr. 93/2012:

  •     asigurarea stabilitatii, competitivitatii  si bunei functionari  a pietelor de instrumente financiare, promovarea increderii in aceste piete  si in investitiile in instrumente financiare, precum si asigurarea protectiei operatorilor si investitorilor impotriva practicilor neloiale, abuzive si frauduloase;
  •     promovarea  stabilitatii activitatii de asigurare si apararea drepturilor asiguratilor;
  •     asigurarea  unei functionari  eficiente a sistemului de pensii private si protejarea intereselor participantilor si ale beneficiarilor.

Cine va conduce noua institutie

Documentul stabileste ca ASF este condusa de un consiliu format din 15 membri, dintre care un presedinte si trei vicepresedinti. Membrii consiliului ASF sunt numiti de Parlament, in sedinta comuna a celor doua Camere, la propunerea comuna a Comisiei pentru buget, finante, activitate bancara si piata de capital si Comisiei economice, industrie si servicii din Senat si, respectiv a Comisiei buget, finante si banci si Comisiei pentru politica economica, reforma si privatizare din camera Deputatilor.

Comisiile reunite efectueaza selectia candidatilor ce urmeaza sa fie numiti, exclusiv pe baza experientei si calificarii profesionale in supravegherea sectorului financiar. Numirea membrilor Consiliului ASF se face pe o perioada de 5 ani, cu posibilitatea reinnoirii mandatului.

Pentru a putea fi membri in Consiliul ASF, candidatii trebuie sa fie cetateni romani cu domiciliul in Romania, cu o buna reputatie  si pregatire profesionala si o experienta profesionala corespunzatoare in domenii in care ASF are competente. In plus, ei nu pot avea calitatea de parlamentar in niciuna dintre Camere si nici nu pot fi membri ai unei formatiuni politice.

Mai mult, ei nu trebuie sa fie membri in consiliile de administratie, consiliile de supraveghere, directorate sau in comisiile de cenzori, sa nu detina functia de directori ori alte functii la persoanele juridice si entitatile care sunt supuse supravegherii  A.S.F., si  sa nu detina ei si/sau membrii familiilor lor pana la gradul al treilea inclusiv, direct sau indirect, o participatie de cel putin 10% din capitalul acestor persoane juridice si entitati sau din drepturile de vot, ori o participatie care sa permita exercitarea unei influente semnificative asupra luarii deciziilor in adunarea generala sau in consiliul de administratie a acestora.

Potrivit OUG nr. 93/2012, membrii ASF nu trebuie sa aiba cazier judiciar si fiscal si nici sa fie soti, rude ori afini pana la gradul al treilea cu Presedintele Romaniei,  presedintii Camerelor Parlamentului, membrii Guvernului, membrii consiliului de administratie  al Bancii Nationale a Romaniei.

De asemenea, pentru a fi membru ASF o persoana nu trebuie sa fi facut facut parte din conducerea unei societati comerciale, care, sub orice forma, si-a incetat activitatea fara a-si respecta obligatiile fata de terti sau care a fost declarata in stare de faliment  ca urmare a rezultatelor din perioada in care persoana si-a exercitat mandatul si pentru care aceasta este raspunzatoare.

Roxana Neagu, avocatnet.ro

Cuvinte cheie: , , ,

 

1 comentariu

  1. pop florin spune:

    cum pot sa fac o sesizare , o reclamatie , ca funiqa asigurari tergiverseaza plata unei remorci asigurata casco care a fost furata , a trecut deja 1 luna de cind le-am dat hirtie de la politie ca au trecut deja 60 de zile si remorca nu a fost gasita …deci furtul a fost acum 3 luni . cei de la uniqa mi-au luat pe loc actele in original . si certificatul si cartea

Adaugă părerea ta


 

Distribuie