Legea malpraxisului. Pacientii ar putea fi obligati sa achite expertiza medicala. Vezi rolul medierii

 

Pacientii ar putea fi nevoiti sa achite o parte din valoarea expertizei care stabileste daca un medic reclamat este sau nu vinovat. Propunerea a fost adusa în discutie cu ocazia ultimei întâlniri pe marginea proiectului de lege privind malpraxisul elaborat de Ministerul Sanatatii.

asigurare-medicala„Ne-am opus unei astfel de masuri, pentru ca niciun pacient nu va mai reclama medicii. Expertiza este facuta de un expert care este platit de compania de asigurari care are contract cu medicul respectiv. Prin urmare, noi am propus ca medicul legist sa fie cel care sa îsi aduca expertii în caz de nevoie”, a declarat pentru adevarul.ro Cezar Irimia, presedintele Aliantei Pacientilor Cronici din România (APCR).

Mai precis, conform propunerii, în cazul în care acuzatiile nu se confirma, pacientul reclamant ar fi nevoit sa achite în totalitate costurile expertizei. „Cum sa plateasca pacientul? Chiar daca nu are dreptate, tot nu este firesc sa achite el expertiza sau despagubiri”, a completat Irimia.

Arafat: încercam sa stabilim o procedura obligatorie de întelegere amiabila

La proiectul privind malpraxisul au lucrat colegiile de medici, comisia de supraveghere a asigurarilor, asociatii de pacienti, consultanti externi care au si pregatire juridica si care ne-au ajutat cu privire la modificarile pe care vrem sa le facem”, a explicat Arafat, adaugând ca legea actuala are o serie de probleme.

Una dintre acestea tinea de expertiza, care era facuta dupa mult timp, dar si faptul ca societatile de asigurari plateau despagubiri pacientilor, iar spitalul era, de multe ori, nevoit sa plateasca în solidat cu medicul acuzat.

Pe lânga grupurile de lucru, a precizat Arafat, „s-au obtinut date de la DSP-uri, precum si date de la Instante, pentru a vedea care este situatia actuala”. „Ca procedura, încercam sa stabilim o procedura obligatorie de întelegere amiabila”, a explicat secretatrul de stat.

„Vorbim doar despre o propunere care va fi supusa dezbaterii publice, timp de o luna, începând de vineri si nu de un document final. Prin acest proiect, pacientii nu vor avea obligatii de plata în solutionarea amiabila, vor avea la dispozitie sase luni pentru rezolvarea litigiului pe cale amiabila, si, mai mult, pentru prima data vor avea acces la documentele medicale ale cazului, pâna acum acestea putând fi date numai la cererea instantelor”, a explicat secretarul de stat.

Pacientii vor beneficia de un evaluator care poate fi desemnat sau ales de ei dintr-un corp de experti. În plus, un mediator va putea negocia valoarea daunei morale cu pacientul si asiguratorul.

Personalul medical, obligat sa se asigure si pentru daunele materiale si pentru cele morale

Potrivit documentului, personalul medical va fi obligat sa se asigure atât pentru daunele materiale, cât si pentru cele morale. Pentru daunele morale va fi stabilit un anumit plafon, asa cum se practica si alte tari. În plus, medicul va fi asigurat pentru incidente petrecute cu pâna la trei ani înaintea încheierii contractului de asigurare.

„Procedura prealabila nu reprezinta o retragere a accesului la justitie întrucât este o procedura limitata în timp – sase luni – mai scurta în timp decât termenul de prescriptie a actiunii în justitie, este o procedura fara cheltuieli, ofera pacientului acces la toate documentele medicale, pe care le poate folosi ulterior în actiunea juridica”, a adaugat Arafat.

Polita de asigurare în sistemul public va fi acoperita partial de catre angajator, adica de catre spital. Spitalul va avea însa propria asigurare si apoi ar putea contribui cu o anumita cota la polita de asigurare a medicilor, a explicat Raed Arafat, precizând ca prin noul proiect, spitalul va evita riscurile de blocare a conturilor.

Asiguratorii vor putea sa estimeze activitatea financiara, având în vedere limitarea daunele morale, si vor putea negocia despagubirea la un nivel inferior al cuantumului maxim pentru care se încheie contractul de asigurare.

Reducerea cazurilor de malpraxis rezolvate în tribunal

Obiectivul principal este reducerea cazurilor de malpraxis rezolvate în tribunal, printr-o mediere anterioara, si, în acelasi timp, despagubirea pacientilor care au avut de suferit din cupla medicilor.

„Legea vizeaza reducerea partii birocratice si includerea partii de mediere, dar mai ales face ca cel care reclama sa intre imediat în discutii si în mediere cu asiguratorul. (…) Legea prevede mai multe aspecte care sa faciliteze modul în care se rezolva litigiul sau acuzatia de malpraxis, iar cel care a fost victima unui malpraxis sa fie platit. Pentru ca asta era problema pâna acum, medicii se asigurau, pacientii sau familiile lor nu primeau bani. Noua lege prevede ca cei care asigura sa si plateasca, atunci când este vorba despre un caz real de malpraxis”, a declarat Raed Arafat în urma cu o luna.

La începutul lunii aprilie, ministrul Sanatatii, Eugen Nicolaescu a declarat ca proiectul noii legi a malpraxisului, care va stabili modul de verificare si evaluare a faptei reclamate, ar putea fi pus în dezbatere publica în doua-trei saptamâni.

Cazurile de malpraxis sunt în crestere în ultimii ani, desi peste 4.200 de medici din specialitatile vulnerabile (chirurgie, ginecologie si stomatologie) au învatat cum sa se apere de malpraxis în cadrul unui proiect european derulat în perioada 2010 – 2013. Pe 18 mai, Ministerul Sanatatii anunta ca legea malpraxisului va intra în dezbatere în zece zile. Dupa aproape o luna, oficialii refuza sa ofere date concrete despre stadiul actului normativ. Claudia Spridon, adevarul.ro

Cuvinte cheie: , , , , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie