Certificarea declaratiei de impozit pe profit. Cum se face si cat costa?

 

Pentru a-si certifica declaratia de impozit pe profit, contribuabilii persoane juridice trebuie sa depuna nota de certificare direct la Fisc, chiar daca au transmis formularul online, conform Nadiei Oanea, Senior Manager si Head of Tax la Baker Tilly Klitou and Partners Business Services. In plus, costurile pentru a certifica aceasta declaratie depind de afacerile si de complexitatea firmei pentru care se face certificarea, precum si de costurile consultantului fiscal.

declaratia 101 impozit pe profitAvocatNet.ro: Cum se face certificarea declaratiilor de impozit pe profit, in prezent?
Nadia Oanea: La 1 ianuarie 2014, a incetat suspendarea prevederii care obliga contribuabilii sa-si certifice obligatiile fiscale anuale (n.red. – Legea nr. 162/2012), iar declaratiile 101 privind impozitul pe profit pe 2013 care au termen de depunere 25 martie 2014 ar intra sub aceasta obligatie de certificare de catre un consultant fiscal. Sunt exceptate de la regula acele firme care au obligatia, conform normelor contabile, sa-si auditeze situatiile financiare anuale, deci vorbim de o obligatie pentru IMM-uri.

Pentru mediul de afaceri, certificarea este un cost in plus si, in conditiile actuale, cand focusul firmelor este pe salvarea costurilor si o eficienta cat mai mare a operatiunilor, evident ca prima reactie ar fi sa ne plangem ca statul a introdus inca o obligatie, care reprezinta un cost in plus.

AvocatNet.ro: Cat ar fi acest cost?
Nadia Oanea: Depinde de la consultant la consultant, in primul rand, in functie de costurile pe care le are fiecare firma de consultanta. In al doilea rand, depinde de business-ul si de complexitatea firmei pentru care se certifica declaratia 101.

Certificarea presupune o revizuire din punct de vedere fiscal a modului in care se calculeaza profitul impozabil, respectiv veniturile impozabile, cheltuielile deductibile, cheltuielile nedeductibile, elementele similare veniturilor impozabile si asa mai departe, creditul fiscal, alte deduceri.

Pentru mediul de afaceri, plusul certificarii este faptul ca intreprinzatorul va avea un grad de siguranta mult mai mare ca isi indeplineste in mod corect obligatia de calcul la declararea impozitului pe profit.

Ma astept ca organele fiscale sa introduca in analiza lor de risc fiscal faptul ca un contribuabil a certificat declaratia anuala de catre un consultant fiscal sau nu, pentru ca si pentru organul fiscal certificarea ar trebui sa insemne un plus de confort, ca respectivul contribuabil si-a calculat impozitul pe profit in mod corect. Din strategia pe termen scurt si mediu a ANAF face parte implementarea unui sistem de analiza de risc fiscal a contribuabililor (n.red. – conform proiectului de OUG, MFP intentioneaza sa introduca analiza de risc in Codul de Procedura Fiscala, la inspectia fiscala), in functie de care contribuabilii sunt planificati pentru inspectia fiscala sau nu. Ar fi de dorit, atata vreme cat legea impune obligatia certificarii pentru firmele mici, ca aceasta certificare sa fie luata in calcul si ca un indicator care semnaleaza un risc fiscal scazut. Faptul ca o firma isi indeplineste obligatia de certificare ar trebui sa insemne pentru organul fiscal ca respectiva firma are un grad ridicat de conformare fiscala.

Interesant aici ar fi de mentionat ca certificarea nu are ca scop sa dea solutii de optimizare fiscala pentru firme. Certificarea vine dupa trei luni de la incheierea anului fiscal si certifica, cu sau fara rezerve, daca firma si-a calculat corect impozitul pe profit. Totusi, consultantul fiscal are posibilitatea sa observe anumite riscuri fiscale pentru modelul de business al clientului sau si poate veni intr-o misiune de consultanta fiscala separata in sprijinul clientului cu idei de minimizare a riscurilor fiscale sau de optimizare fiscala. Cu siguranta, trebuie vazuta aceasta activitate a consultantului fiscal ca o activitate cu plus valoare pentru mediul de afaceri.

AvocatNet.ro: Cum se depune formularul 101, in prezent?
Nadia Oanea: Formularul 101 nu a fost, deocamdata, modificat si, din practica anilor in care certificarea a fost obligatorie, nota de certificare s-a depus separat la organul fiscal, direct, dupa depunerea online a declaratiei 101.

AvocatNet.ro: Cine poate face certificarea: consultantul fiscal care se ocupa deja de iscalitatea unei firme sau alt consultant fiscal?
Nadia Oanea: Firmele sunt libere sa-si aleaga consultantul fiscal cu care lucreaza in mod curent in misiunile de consultanta fiscala, respectiv in misiunea de certificare a declaratiilor fiscale anuale, legea neimpunand vreun fel de restrictie. Exista niste norme ale Camerei Consultantilor Fiscali care spun cum se face certificarea si care pun accent pe profesionalismul si independenta consultantului care face certificarea, pe rationamentul profesional pe care consultantul fiscal trebuie sa-l aplice in judecarea tranzactiilor firmei si a tratamentului fiscal aplicabil tranzactiilor respective.

AvocatNet.ro: Ce se intampla daca inspectorul nu este de-acord cu certificarea? Cine raspunde pentru consecintele situatiei?
Nadia Oanea: Trebuie sa intelegem ca certificarea declaratiilor fiscale este o misiune, un serviciu pe care consultantul fiscal il presteaza clientului sau pe baza unui contract de prestari servicii. Clauzele contractului dintre consultantul fiscal si clientul sau sunt unele comerciale care se negociaza de catre parti si se agreeaza de catre parti, nu pot fi impuse. Din punctul acesta de vedere, stabilirea raspunderii este un lucru la latitudinea partilor.

In al doilea rand, trebuie inteles ca certificarea este o misiune care are in vedere un prag de materialitate, si aici, oarecum, avem o asemanare intre misiunea de certificare si cea de audit. Certificarea nu presupune verificarea absolut a tuturor tranzactiilor, a tuturor veniturilor si cheltuielilor, a tuturor facturilor pe care o firma le-a inregistrat in contabilitate pe parcursul unui an si care intra in calculul profitului impozabil.

Certificarea inseamna stabilirea unui prag de materialitate si aplicarea rationamentului profesional al consultantului in a judeca daca exista tranzactii care ar putea avea un efect material asupra calculului impozitului pe profit si care n-au fost tratate conform prevederilor legale. Este foarte important sa intelegem ca nu se face o verificare 100%, clientul trebuie sa inteleaga care sunt procedurile pe care le-a aplicat consultantul fiscal atunci cand a verificat calculul impozitului pe profit, trebuie sa inteleaga de la ce nivel in sus a verificat consultantul fiscal. Toate aceste lucruri trebuie agreate intre parti prin contractul privind serviciile de certificare incheiate, iar clientul, foarte important, trebuie sa decida ce se intampla daca consultantul fiscal vede tratamentul fiscal al unei tranzactii diferit de modul in care societatea l-a aplicat. Societatea poate sa-si insuseasca punctul de vedere al consultantului fiscal sau nu, asa cum rezultatul certificarii poate fi o nota de certificare semnata de consultantul fiscal cu sau fara rezerve.

Citeste interviul integral pe avocatnet.ro

Cuvinte cheie: , , , , , ,

 

1 comentariu

  1. Florentina Petre spune:

    Am o mare rugaminte, normal, daca intrebarea mea nu este considerata fara sens.
    Detin o firma (SRL) la care sunt administrator unic.
    Cand a aparut inventia PDL cu impozitul forfetar am suspendat-o pe trei ani (din aprilie 2009) si n-am mai reactivat-o ulterior.
    Practic, prin aceasta firma n-am mai desfasurat nici-un fel de activitate economica de aproape 10 ani si implicit n-am intocmit nici-un fel de acte sau documente. Am depus cu regularitate, la termenele stabilite, atat Bilanturile contabile si cat si Declaratiile obligatorii (100 si 101, fiind fara salariati, neplatitoare de TVA).
    Nu-mi este clar, intrucat acum vad ca se complica inutil (cel putin pentru situatia mea concreta) depunerea acestei minunate Declaratii 101 printr-o certificare fiscala pentru ceva care de fapt nu exista de aproape 10 ani de zile.
    Nu-mi dau seama ce pot pati, eu fiind o persoana foarte corecta de felul meu, daca n-o sa pot plati serviciile de certificare si ca o consecinta sa fiu in imposibilitatea de a depune acasta Declaratie 101.
    Ma scuzati daca v-am plictisit, insa decizia de a mai arunca bani pe fereastra pe niste hartii si servicii aberante, in loc sa-mi hranesc copii, mi se pare cel putin inumana si de neconceput.

Adaugă părerea ta


 

Distribuie