Ce impact au noile Coduri penale in materia rutiera?

 

Intrarea în vigoare la 1 februarie 2014 a NCP si NCPP, împreuna cu legile de punere în aplicare ale acestora, produce consecinte importante în materie rutiera.

traficOKDe la început, este de remarcat faptul ca Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 195/2002 (denumita în continuare „Codul rutier”) a suferit modificari atât prin Legea nr. 187/2012 pentru punerea în aplicarea a Noului cod penal, cât si prin Legea nr. 255/2013 pentru punerea în aplicarea a Noului cod de procedura penala.

Principalele elemente de noutate ar putea fi sintetizate astfel:
– infractiunile rutiere sunt reglementate, începând cu 1 februarie 2014 în partea speciala a noului cod penal (art. 334-341)
– încalcarea normelor rutiere care are drept consecinta vatamarea corporala a unei persoane a carei vindecare necesita pâna la 90 zile (inclusiv) de îngrijiri medicale nu mai este incriminata, cu exceptia situatiei în care conducatorul auto vinovat se afla sub influenta bauturilor alcoolice sau a substantelor psihoactive, sau când acesta se afla în desfasurarea unei activitati ce consituie prin ea însasi infractiune (spre exemplu, conducerea fara permis) – art. 196 NCP
– momentul la care se raporteaza constatarea infractiunii de conducere a unui vehicul sub influenta alcoolului sau a altor substante este momentul prelevarii probelor biologice si nu momentul opririi în trafic – art. 336 alin. 1 NCP. În consecinta se va recolta o singura proba biologica. – art. 88 din Codul rutier în forma modificata prin Legea nr. 187/2012 pentru punerea în aplicare a Noului cod penal[1].
– în cazul în care se dispune, ca urmare a savârsirii unei infractiuni rutiere, una dintre urmatoarele solutii: renuntarea la urmarirea penala, renuntarea la aplicarea pedepsei sau amânarea executarii pedepsei, nu se va dispune anularea permisului conform art. 116 din Codul rutier ci doar suspendarea acestuia (cu titlu de sanctiune contraventionala complementara pentru o perioada de 90 zile – art. 103 alin. 1 lit. c, în forma modificata prin  Legea nr. 255/2013 pentru punerea în aplicarea a Noului cod de procedura penala.
– numai în situatia condamnarii la o pedeapsa cu executare în regim de detentie sau la o pedeapsa cu suspendarea conditionata sub supraveghere a executarii acesteia se va dispune anularea permisului de conducere în conditiile art. 114 din Codul rutier.
– în cazul în care se dispune amânarea executarii pedepsei, instanta va putea institui însa obligatia de a nu conduce vehicule pe perioada termenului de încercare de 2 ani – art. 85 alin. 2 lit. g NCP. Aceasta solutie va trebui însa aplicata cu responsabilitate, conform unei practici unitare ce speram ca se va creea, pentru a se evita situatiile absurde când o persoana fata de care se dispune o astfel de masura sa execute, în concret, o sanctiune mai grea decât alta fata de care se dispune o solutie de condamnare, urmata de anularea permisului de conducere si „recuperarea” acestuia dupa un an în conditiile art. 116 din Codul rutier[2].

Modificarile aduse (atât cele prezentate cât si altele pe care le-am apreciat ca mai putin importante) impun o analiza detaliata care nu poate fi facuta în cadrul acestui material. De aceea, voi prezenta, punctual, doar efectele cele mai importante ale acestor modificari.

În primul rând toate faptele care au avut drept urmare vatamari corporale ce necesita pentru vindecare pâna la 90 de zile de îngrijiri medicale trec din sfera dreptului penal în sfera dreptului contraventional.

Citeste mai departe pe juridice.ro

Cuvinte cheie: , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie