Dosarul accidentului din Muntenegru a fost clasat de procurorii Parchetului General

 

Parchetul General a clasat dosarul privind accidentul auto produs în luna iunie 2013 în Muntenegru, concluzia fiind ca vinovat este soferul autocarului, George Cioban, cel care se afla printre cele 19 persoane decedate.

parchetul general„Pe baza probatoriului administrat în cauza s-a stabilit faptul ca accidentul rutier s-a produs ca urmare a neglijentei în trafic a soferului autocarului, care se deplasa pe drumul principal dinspre Kolasin în directia Podgorica cu o viteza de 80 km/h, mult mai mare decât cea permisa pe acel sector de drum, neadaptând viteza de deplasare a autocarului la limitele impuse prin semnele de circulatie, la banda marcata pe sosea, la starea suprafetei acesteia, soseaua fiind umeda si alunecoasa. Aceste împrejurari au condus la destabilizarea intensa a autocarului, la pierderea echilibrului si rasturnarea lui, urmata de coliziunea cu trotuarul podului si gardul metalic al acestuia si, ulterior, caderea în prapastia care duce la râul Moraca”, se arata într-un comunicat al Parchetului General remis marti AGERPRES.

În urma accidentului rutier au fost ranite 29 de persoane, iar alte 19 au decedat, printre care si conducatorul autocarului.

Procesul-verbal de autopsie emis de Departamentul de Medicina Legala din Podgorica a concluzionat ca „moartea conducatorului auto Ciobanu George a fost violenta si a survenit ca urmare a distrugerii centrilor nervosi vitali din cauza fracturilor osoase craniene si a hemoragiei interne, rani cauzate de forta mecanica, în momentul decesului neexistând stare de alcoolemie”.

Prin nota de serviciu din data de 20.09.2013 emisa de Parchetul de pe lânga Tribunalul Bjelo Polje se mentioneaza faptul ca, „deoarece soferul autobuzului Ciobanu George a decedat în accidentul de circulatie în cauza, nu exista temei pentru derularea procedurii penale”.

„Având în vedere ca împrejurarile producerii accidentului si stabilirea persoanei vinovate si a culpei acestuia au facut obiectul unei cercetari penale finalizate cu o solutie de neurmarire dispusa de catre autoritatile judiciare din Muntenegru, s-a constatat ca lipseste o conditie prevazuta de lege necesara pentru punerea în miscare a actiunii penale, motiv pentru care s-a dispus clasarea cauzei privind pe Ciobanu George sub aspectul savârsirii infractiunii de ucidere din culpa în forma calificata prevazuta de art.178 alin.1, 2 si 5 din vechiul Cod penal”, mai transmite Parchetul General.

Procurorii români arata ca jurisprudenta CEDO relevanta în aceasta materie, respectiv decizia nr. 48153/1999/03.10.2002, „Zigarella contra Italiei”, este în sensul ca paragraful I al art.4 din Protocolul nr.7 nu vizeaza doar cazul unei duble condamnari, ci în egala masura si cazul dublei urmariri penale.

Textul se aplica si atunci când individul nu a facut decât obiectul unei simple urmariri penale, fara a se ajunge la condamnarea acestuia.

Totodata, din probatoriul administrat în cauza, respectiv procesul-verbal de cercetare din data de 12.12.2012 al Inspectoratului Teritorial de Munca, s-a stabilit faptul ca, întrucât cauza producerii accidentului de circulatie din data de 23.06.2013 a fost nerespectarea de catre George Ciobanu a vitezei maxime permise pe portiunea respectiva de drum, în conditiile unui carosabil umed, au fost încalcate prevederile art.22 din Legea securitatii si sanatatii în munca nr.319/2006.

„Având în vedere împrejurarile si cauzele producerii evenimentului, în conformitate cu reglementarile legislatiei în vigoare privind securitatea si sanatatea în munca, Inspectoratul Teritorial de Munca a încadrat evenimentul la accident de munca colectiv de circulatie, declarându-se ca Ciobanu George si M.M. au suferit un accident de munca mortal, iar M.D. a fost victima unui accident de munca cu incapacitate temporara de munca”, mai spune Parchetul.

De asemenea, fata de cele constatate de catre Inspectoratul Teritorial de Munca, s-a dispus clasarea cauzei fata de reprezentantii SC GTS SRL pentru savârsirea infractiunii prevazuta de art.349 din noul cod penal, având corespondent în art.37 din Legea nr.319/2006 abrogat prin Legea nr. 187/2012 de punere în aplicare a codului penal, deoarece fapta nu este prevazuta de legea penala.

„Din verificarile efectuate s-a constatat faptul ca soferul autocarului implicat în accident, Ciobanu George, avea un aviz medical din data de 23.10.2012, dar si un aviz psihologic din data de 2.10.2012, documente medicale aflate la angajatorul S.C. ‘A.E.’ S.R.L. În ceea ce priveste relatiile comerciale între firmele implicate, în urma verificarilor efectuate s-a constat ca relatiile comerciale dintre SC ‘G.T.H.’ SRL si SC ‘G.T.S.’ SRL, pe de o parte, si SC ‘G.T.S.’ SRL si SC ‘M.C.’ SRL, pe de alta parte, sunt înregistrate în evidentele celor doua societati, neevidentiindu-se încalcari ale dispozitiilor legale, astfel încât în cauza s-a dispus clasarea sub aspectul savârsirii infractiunii prevazuta de art.9 lit.a din Legea nr.241/2005 deoarece fapta nu exista în materialitatea sa”, mai declara Parchetul General.

Pe 23 iunie, un autocar cu turisti români s-a rasturnat într-o prapastie din Muntenegru, în accident pierzându-si viata 19 persoane, iar alte 29 au fost ranite.

Ranitii au fost adusi în România pe 25 iunie 2013, cu doua aeronave militare, fiind internati la spitalele Universitar, Floreasca, Elias si Bagdasar-Arseni. Unul dintre soferii autocarului – George Ciobanu – era angajat al Politiei Capitalei. (AS – autor: Eusebi Manolache, editor: Florin Marin), agerpres.ro

Cuvinte cheie: , , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie