Tatiana Ciaglic, presedintele Consiliului de Mediere din Republica Moldova: Este firesc ca statul să se implice activ în promovarea serviciilor de mediere

 

Tatiana Ciaglic, presedintele Consiliului de Mediere din Republica Moldova, a acordat un interviu, in exclusivitate, revistei MediereNet.ro, avand ca tema diferentele si similitudinile legii medierii si ale promovarii medierii in România si Republica Moldova.

Tatiana Ciaglic, Presedintele Consiliului de Mediere din Republica Moldova

Tatiana Ciaglic, Presedintele Consiliului de Mediere din Republica Moldova

MediereNet: Cum poți deveni mediator in Republica Moldova? Care sunt condițiile pentru accesul in profesie?
Tatiana Ciaglic: În acest moment sunt patru condiţii de îndeplinit pentru a deveni mediator: lipsa antecedentelor penale, capacitatea deplină de exerciţiu, urmarea unui curs de pregătire iniţială şi obţinerea atestatului de mediator.
MediereNet: Cine organizează cursuri de formare de mediatori?
Tatiana Ciaglic: Acum avem patru instituţii superioare de învățământ care prestează servicii de pregătire inițial pentru mediatori. Lista acestora poate fi vizualizată aici .
MediereNet: Care sunt formele de exercitare a profesiei de mediator? Sunt liber profesioniști sau sunt angajați?
Tatiana Ciaglic: Mediatorii sunt liberi profesionişti. Totodată, abilităţile de mediator sunt binevenite oricui în activitatea profesională.
MediereNet: Ce statut are Consiliul de Mediere din Moldova?
Tatiana Ciaglic: Consiliul de Mediere este un organ colegial înfiinţat pe lângă Ministerul Justiţiei în vederea organizării şi coordonării activităţii mediatorilor.
MediereNet: Care sunt noutățile legii medierii din tara dumneavoastră?
Tatiana Ciaglic: Din octombrie 2012 lucrăm la un nou proiect de Lege cu privire la mediere. Acum proiectul de află în Parlament dar, fiindcă suntem în campanie electorală, puţin probabil să vedem repede acest act normativ adoptat. Însă nu ne pierdem speranţa, implementarea medierii făcand parte din pachetul de reforme pe care îl implementăm acum prin Strategia de Reformă a Sectorului Justiţiei, medierii revenindu-i un domeniu întreg de acţiune.
Sperăm că această Lege va restarta medierea. Cred că parţial aşa va şi fi, însă pentru un restart adevărat este nevoie de mai mult decât o Lege bună, mai trebuie asigurată implementarea eficientă a acesteia!
MediereNet: Cum susține Ministerul Justiției medierea?
Tatiana Ciaglic: Am realizat împreună mai multe activităţi importante – consolidarea capacităţilor Consiliului de Mediere, crearea site-ului oficial al Consiliului de Mediere, elaborarea studiilor privind instituţia medierii- care ne permit să optimizăm cadrul normativ privind medierea, elaborarea noii Legi cu privire la mediere, elaborarea spoturilor de promovare a medierii şi a Strategiei de promovare a medierii. Acestea sunt unele dintre realizările noastre semnificative din ultimul timp.
Medierea în Republica Moldova a apărut ca o inițiativă statală şi nu a fost precedată de susţinerea civică, precum am observat în România.
Prin urmare, este firesc ca statul să se implice activ în promovarea serviciilor de mediere.
MediereNet: Care sunt obiectivele implementării medierii?
Tatiana Ciaglic: Obiectivele sunt mai multe și depinde din ce perspectivă privim lucrurile. Societatea ar deveni mai tolerantă dacă medierea ar fi solicitată, conflictele minore ar fi soluţionate eficient şi rapid lăsând oamenilor timp şi putere pentru a-şi trăi viaţa în pace. Noi avem mai multe grupuri de interes pe sectorul dat, pe lingă potenţialii beneficiari ai serviciilor de mediere – reprezentanţii sistemului judiciar, societatea civilă, publicul larg. Fiecare ar avea de câștigat pe seama medierii pe termen lung chiar şi dacă acest lucru nu pare evident numaidecât la o primă vedere.
MediereNet: Cum vedeți promovarea medierii in Moldova?
Tatiana Ciaglic: Promovarea serviciilor de mediere în Republica Moldova trebuie să ţină cont de următoarele aspecte:

  • Medierea în Republica Moldova reprezintă un caz aparte iar tot ce facem pentru promovarea acesteia trebuie să reiasă din specificul relevant.
  • Promovarea medierii trebuie să meargă paralel cu consolidarea corpului de mediatori şi optimizarea cadrului normativ în domeniul medierii.
  • Promovarea medierii trebuie să reiasă din situația reală în sectorul medierii.
  • Promovarea medierii trebuie să fie structurată, coerentă și raţională. Aici mă refer la faptul că trebuie să promovăm medierea pe etape, bazându-ne pe experienţele pozitive, totodată trebuie să ţinem cont de specificul fiecărui grup de interes, iar instrumentele utilizate trebuiesc alese reieşind din raportul cost-eficienţă.

Din anul trecut pledez pentru necesitatea unei Strategii de promovare a medierii şi iată că acum este aproape finalizat proiectul acesteia. Ne rămâne să o aprobăm şi avem o „agendă” pe măsură pentru a face medierea cu adevărat o alternativă pentru soluţionarea conflictelor.
MediereNet: Ce părere aveţi despre declararea ca neconstituționala a obligativității informării cu privire la beneficiile medierii in Romania?
Tatiana Ciaglic: Întrebarea este una prea complexă pentru a fi încadrată armonios în prezentul interviu.
Obligativitatea informării poate avea mai multe forme – fie că judecătorul sau procurorul este obligat să informeze părţile privind posibilitatea medieri conflictului, fie că părţile sunt obligate să meargă la mediator pentru o şedinţă de informare privind medierea, precum era cazul României.
Putem discuta şi despre exemplul SUA când anumite cauze minore sunt direcţionate medierii din start. Cred că în cazul medierii multe, dacă nu toate, depind de particularităţile societăţii, mentalitatea şi cultura acesteia, tradiţiile şi obiceiurile. Soluţiile de promovare a medierii trebuie să ţină cont de aceste particularităţi.
Pentru mine este clar că acolo unde medierea s-a înfiripat în sânul societăţii şi a ajuns să fie reglementată „firesc” ea este productivă, iar unde se introduce oarecum „artificial”, ca preluare de bune practici, se impune necesitatea de a insista asupra promovării şi creării acelei mase critice de populaţie care o susţin şi o aplică. Cred că suntem în stare să aplicăm un şir larg de instrumente, inclusiv regulator, pentru a promova medierea într-un mod eficient.
MediereNet: Ce credeţi ca ar motiva părţile unui conflict sa apeleze la mediere?
Tatiana Ciaglic: Părţile ar putea fi motivate prin faptul că nu pierd nimic dacă încearcă medierea, alternativa dând mereu putere – cel puţin de a alege. Toţi cunosc bine ce oferă medierea şi că este bună acolo unde specificul său se îmbină cu necesităţile părţilor. Putem vorbi despre un interes de moment când litigantul încearcă medierea pentru a vedea ce este aceasta şi putem vorbi despre persoane care aplică pentru mediere repetat sau chiar de mai multe ori pentru a-și soluţiona conflictele sale. Primii au o motivare pe când cei din urmă au o altă abordare mai adâncă şi mai argumentată.
Pentru a câștiga interesul primei categorii este mult mai uşor însă durabilitatea implementării medierii depinde decisiv de cea de a doua categorie de beneficiari ai serviciilor de mediere.
Ce îi motivează pe ei? Cred că încrederea şi profesionalismul mediatorului, propria predispunere de a negocia şi viziunea constructivă, pragmatismul natural, resursele reduse necesare,de timp, bani, efort, pentru procesul de mediere.

 

Cuvinte cheie: , , , , , , , ,

 

1 comentariu

  1. AdrIan Balan spune:

    Ce ar mai fi de spus? Felicitari pentru D-na Tatiana!!!
    Sincere felicitari si alor nostrii bravi conducatori :)))))))

Adaugă comentariu la AdrIan Balan


 

Distribuie