Liviu Stancu, secretar de stat in Ministerul Justitiei: Deja am depasit tari cu democratie veche din Europa in ceea ce priveste modalitatea si calitatea de solutionare a litigiilor
Profit de acest prilej de a transmite mesajul conducerii Ministerului de Justitie personal al domnului ministru Robert Cazanciuc, mesaj care se refera la sprijinul pe care institutia noastra o acorda formulelor de mediere in cadrul solutionarii conflictelor. Este evident ca trebuie sa acceptam faptul ca umanitatea are si o latura puternic conflictuala care determina in societate efecte de distorsiune cu grade variate de intensitate fata de care trebuie sa reactionam rapid si eficient.
Asa cum stiti, Romania a parcurs cu succes o etapa extrem de delicata a istoriei. Am trecut de la o dictatura sinistra la un intreg ansamblu de valori democratice proprii unei noi arhitecturi sociale, toate acestea intr-un context de civilizatie europeana, iar asa cum bine stiti, un inalt standard de civilizatie insemnand o mare provocare pentru institutiile statului roman. In acest context Ministerul de Justitie a avut un rol foarte delicat, acela de a fundamenta, a realiza principalele componente care conduc la ceea ce am numi in final pacea sociala. In acest context Ministerul de Justitie a avut o foarte grea misiune. A trebuit sa realizam acele componente care definesc in final pacea sociala.
Putem spune ca nici o societate, indiferent de continutul ei, nu este dispusa sa accepte modalitati formale de stingere a disputelor. Caracterul acestui fenomen trebuie sa fie efectiv, sa se intample. Nu-mi propun sa va trec in revista tot ce s-a intamplat in 25 de ani, o sa va spun in schimb ce s-a intamplat in ultimii trei ani. Este perioada in care colegii mei din minister si-au exercitat mandatul. Mandatul meu e mai scurt, eu am venit de un an in minister. Asa cum va spuneam anterior, vreau sa las o mica amprenta in memoria d-voastra si atunci o sa precizez numai lucrurile fundamentale pe care le-am realizat in acesti trei ani.
Pe scurt: sistemul de drept in Romania este bazat pe dreptul latin, dreptul care vine de la romani si care a fost transformat de Napoleon in Codul civil. Am fost obligati de evolutia societatii sa mentinem dreptul latin. Am fost obligati de catre evolutia societatii sa remarcam elementele de come&go. Si atunci, pe structura de drept latin am atasat elemente de drept de come&go mai ales in materie contractuala. Codul nostru civil vine aproape de Codul quebecuaz (Quebec, Canada). Iata ca macar folosind elementele fusions si tot am intrat in modernitate. Ca urmare, am receptat principiile fundamentale ale dreptului: Conventia Europeana a Drepturilor Omului si le-am introdus pe toate in legislatia interna, le-am stabilit ca norme de drept intern. Cu toate acestea, am realizat forme de ajutor public judiciar de sprijinere a persoanelor care nu au posibilitate financiara sa sustina un proces, si am produs astfel, pe de o parte scutiri de taxe pentru persoanele care nu au posibilitati sa le plateasca si posibilitatea de a le oferi avocati din oficiu si in materie civila, nu numai in materie penala.
In Romania exista populatii minoritare care vorbesc alte limbi decat limba romana. Este vorba de milioane de oameni. Si atunci, am oferit acestor persoane posibilitatea sa se exprime in limba nationala in instantele de judecata. Am realizat gratuitatea accesului la lege prin publicarea in mod gratuit a legislatiei. Vorbim de obligatia cetateanului de a cunoste legea. Cum sa o cunoasca daca exista aceasta bariera: Trebuie sa platesc ca sa ajung sa cunosc legea. Am marit viteza de solutionare a litigiilor. Deja am depasit tari cu democratie veche din Europa in ceea ce priveste modalitatea si calitatea de solutionare a litigiilor.
Modernizarea instantelor de judecata este iar o prioritate. Nu poti sa faci judecata intr-o cladire de secol XIX care sta sa cada pe tine, ca urmare am realizat si foarte multe instante noi. Suntem in lucru in vederea realizarii unui sistem informatic foarte interesant. Exista in cateva tari din lume posibilitatea sa gestionezi dosarul de acasa. In sistemul online poti sa participi, sa-ti administrezi dosarul din birou. Vrem sa facem un astfel de sistem. Se numeste sistem informatic de acces la justitie. Un astfel de sistem iti permite sa vezi ce lucrari sunt depuse in dosar, ce a ajuns in dosar din partea ta, a openentului si care sunt aprecierile judecatorului in legatura cu aceste dosare. Este evident, progresul este urias, resursele de timp pe care le economisesti ca sa poti sa-ti vezi un dosar fizic intr-un tribunal in care mai sunt inca 50 de oameni pe langa tine este destul de delicat. Este un progres, costurile sunt mari, numai ca Romania este una dintre tarile cu punctaje IT suntem in topul tarilor care sunt puternic informatizate. Avem si o reputatie negativa IT la capitolul hackeri. Este evident ca intr-o tara in care ai progres informatic care este baza societatii post moderne ai si o forma de deviatie destul de puternica. Cred ca ar interesa mai mult ”revolutia” pentru ca pot sa spun ca a fost o revolutie in materie penala. Nu sunt sociolog si sincer nu am cautat informatii vizavi de ce s-a intamplat in alte tari in legatura cu modalitatea de rezolvare a coruptiei ca si reactie a statului foarte puternica, dar eu cred ca Romania in momentul asta se afla in primele locuri in lume in modalitatea de solutionare a acestei chestiuni.
In acest moment Romania a ajuns din pozitia de tara super criticata in ceea ce priveste coruptia, a ajuns sa poata exporta know-how in materie de lupta anticoruptie. Am modificat Codul penal si Codul de procedura penala, le-am innoit. Practic avem Coduri radical schimbate in materie penala. Sunt modificari de substanta. A aparut judecatorul de drepturi si libertati, care este persoana specializata. In noul Cod penal avem formule noide aplicare a legii. Un mare interes a fost in ceea ce priveste modul de valorificare a rezultatelor infractiunilor. Ma refer la faptele de coruptie la cum se pot recupera sumele rezultate. Am infiintat o agentie specializata in materia asta. Avem modele in SUA, in Franta, in Italia unde sunt agentii specializate cu persoane specializate care gestioneaza sau care administreaza aceste bunuri si le valorifica. Ca o anecdota: Acum doi ani a fost confiscata o turma de cateva sute de oi. Imaginati-va Politia, Procuratura si judecatorul cu o turma de oi nestiind ce sa faca cu ele. Imaginati-va oameni cu pistoale si cum fugeau oile. Ce sa facem cu oile pe munte? Si cine sa le gestioneze? Unde sa le duci? Chiar am pus intrebari in legatura cu acea confiscare si mi s-a spus ca cea mai mare parte a oilor au murit intre timp. Agentia de Valorificare nu are decat cateva zile. Reglementarea este facuta, in acest moment este intr-o procedura de consultare, deci agentia nu este operabila. Suntem in faza in care a trecut de Ministerul de Justitie aprobarea pentru aceste agentii, urmeaza ca Parlamentul sa o adopte.
O mare problema, pe care si-o imagineaza toata lumea, a fost a fost cea legata de personal. Ca sa va dati seama de dimensiunile activitatii de perfectionare a sistemului de justitie, numai in 2014 au fost 40 de magistrati care au fost exclusi din profesie. Pentru o tara fara exercitiu democratic asa ceva ar fi de neacceptat, ar fi efectiv un semn mare de intrebare. La noi, iata ca trebuie sa facem curatenie in sistem.
O alta problema care este in Romania este sistemul penitenciar. Avem 10.000 de locuri care sunt peste nivelul acceptabil, deci o suprapopulare cu 10.000 de locuri. Exprimat in costuri, pentru a rezolva aceasta problema ar fi nevoie de 1 miliard de euro. Nu avem acceptare sociala pentru o astfel de cheltuiala, nu avem nici finantarea, ca urmare, ministrul de Justitie impreuna cu ministrii din inca 12 tari europene incearca sa sensibilizeze Comisia Europeana pentru a finanta si investitii in aceasta zona cu o neacceptare sociala destul de puternica. Este foarte greu sa explici societatii ca trebuie sa bagi 1 miliard de euro ca sa oferi conditii omenesti de trai.
Ca ultim capitol in discursul meu vreau sa va spun ca Ministerul de Justitie tocmai ca acceptare de catre profesionistii negociatori a activitatii sale, a primit zilele trecute o solicitare din partea negociatorilor romani de a constitui in minister o structura adecvata acestei profesii. Ne bucuram de aceasta cerere si sincer, am crezut intotdeauna ca unul din rolurile Ministerului de Justitie este sa evite conflictele ajunse in tribunale, sa le solutionam in afara, prin fenomenul negocierii.
Va multumesc inca odata pentru faptul ca sunteti la Bucuresti si sper ca aceasta conferinta(n.r. Congresul MBB) sa se termine cu succes si repet: vrem sa lasam in memoria d-voastra o amprenta care sa va aduca aminte cu placere de tara noastra. Va multumesc.
Comentarii oprite
Ne pare rău! Publicarea de comentarii nu este permisă.