Liviu Stancu, Secretar de stat in Ministerul Justitiei – Incurajez mediatorii sa nu-si mai faca reclama pe criterii comerciale

 

Medierenet: In interventia d-voastra din cadrul Congresului MBB de la Bucuresti ati facut o precizare interesanta pentru mediatorii din Romania referitoare la invitatia care v-a fost adresata de negociatori profesionisti din Romania de a crea o structura de negociatori in cadrul inisterului Justitiei.

Liviu Stancu, foto AgerpresLiviu Stancu: Mai precis este vorba de urmatoarea initiativa: Consiliul de Mediere, in noua sa formula, ne-a adresat o propunere ca in cadrul Ministerului Justitiei sa organizam o structura, de fapt ar fi practic o persoana de contact intre mediatori si structura administrativa a Ministerului Justitiei. Asa cum in cadrul Ministerului de Justitie exista profesii care tin de exercitarea activitatilor juridice (cum sunt notarii care au un sector aparte in cadrul profesiilor conexe, traducatorii judiciari care au si ei o formula de reprezentare) s-a apreciat ca nu in aceasi proportie, pentru ca respectivele profesii pe care le aminteam mai devreme chiar exercita activitati cu atributii in zona de aplicare a dreptului, dar pentru ca medierea are (sau ar trebui sa aiba) un impact foarte mare in solutionarea conflictelor sa incercam o formula de a avea in cadrul Ministerului Justitiei o persoana care sa fie interfata mediatorilor in relatia cu Ministerul de Justitie. Cred ca asta ar fi cea mai corecta informatie: de interfata a profesiei de mediator cu sistemul de justitie. Va spun acum din ce imi amintesc din lectura textului. Daca as fi avut textul in fata v-as fi putut cita din ceea ce au precizat colegii d-voastra. Mie, ideea mi s-a parut foarte buna. La modul sincer, eu cred ca medierea in Romania trebuie sa aiba o sansa si desi debutul nu este foarte recent inca nu a reusit sa ajunga acolo unde ar fi trebuit sa fie. Si-atunci, initiativa mie mi se pare foarte buna. O sa o luam in discutie, o sa o prezint domnului ministru cu sustinerea mea si o sa vedem decizia care va fi luata.

Medierenet: Deci sa intelegem ca este vorba de fapt de o colaboare intre Consiliul de Mediere si Ministerul Justitiei?

Liviu Stancu: Hai sa spunem intre profesia de mediator prin reprezentantii sai si structura administrativa care realizeaza gestionarea justitiei care este Ministerul de Justitie.

Medierenet: Deci nu este vorba despre o sectiune de mediere in cadrul Ministerului de Justitie?

Liviu Stancu: Nu. Nu avem competente in materia asta. Practic noi nu putem decat sa sprijinim profesia de mediator in diferite modalitati. O sa identificam care sunt acelea. De exemplu promovarea de acte normative in materie, inserturile in Codurile de procedura civila mai ales in zona de mediere, interventii in zona reglementarilor privitoare la mediere cum este legea speciala privitoare la mediere… Astea sunt facute la noi, si atunci este absolut normal ca profesia de mediator sa fie cea prezenta si care sa fie imediat informata sau noi sa fim informati despre necesitatile profesiei de mediator.

Medierenet: Aceasta persoana va fi un angajat al Ministerului Justitiei?

Liviu Stancu: Nu stim care este viziunea in legatura cu… Eu imi imaginez ca in zona profesiilor conexe sa stabilim o persoana, care probabil are in atributii si alte chestiuni. Va fi clar un angajat al Ministerului Justitiei care va avea contact cu profesia de mediator. El va stii despre mediere tot ceea ce trebuie stiut in legatura cu profesia respectiva (ma refer la acel fel de informatii care ne ajuta pe noi in decizia administrativa). Cam asta este viziunea colegilor d-voastra mediatori.

Medierenet: Ati spus ca ati contribuit la elaborarea si la demersul de intrare in vigoare a Legii 192 si a fost o perioada in care pe site-ul Ministerului Justitiei exista Tabloul Mediatorilor. In acest moment nu mai exista. Ce ne puteti spune despre asta?

Liviu Stancu: Nu cred ca e culpa Ministerului de Justitie. Trebuie facute niste precizari pentru ca avem o experienta similara cu profesia de avocat. Colegii avocati sunt persoane foarte dinamice care au reusit printr-o activitate sustinuta sa aiba Tabloul Avocatilor publicat nu numai pe site-ul Ministerului de Justitie (pentru ca sa nu uitam, ei au avut parte de o concurenta nelegala, nu vorbesc de neloiala, ci de nelegala cu alte formule de organizare, poate cunoasteti povestile cu ofensiva impotriva avocatilor). Si atunci a existat nevoia unui instrument de verificare de catre magistrati sau de reverificare, de o legitimare a calitatii de avocat. Si atunci am creat aceasta facilitate de transpunere a Tabloului de Avocati pe site-ul Ministerului Justitiei. Mai mult decat atat, se lucra (in acest moment nu stiu daca s-a finalizat) la postarea site-ului in instantele de judecata la info-chioscuri (sunt acele info-touch-uri din instantele de judecata). Revenind la mediatori, problema mediatorilor este ca organizandu-se si devenind vocali, avand o reprezentativitate prin Consiliul de Mediere sa reuseasca sa ofere autoritatii publice mijlocul tehnic pentru ca eu ca autoritate publica nu stau sa va fac evidenta. Atentie! Evidenta inseamna si fluctuatii.

Medierenet: Oricum este foarte clar ca exista o diferenta. Tabloul Avocatilor pe site-ul Ministerului Justitiei este tocmai pentru verificarile de legitimitate pe care le aminteati d-voastra, iar in ceea ce priveste Tabloul Mediatorilor este mai degraba o forma de promovare si de sustinere a acestei profesii din partea Ministerului. Atat.

Liviu Stancu: Noi suntem autoritate administrativa. Noi nu facem promovare.Noi ne ocupam sa oferim instrumente prin care publicul identifica mediatorul. Noi nu facem promovare, ci pur si simplu, publicul ce vede? Cutare spune ca e mediator. Ia sa vedem, sa-l verificam. Este in acest Tablou?

Medierenet: Pentru ca ma degraba oamenii au cunostinta si considera de incredere site-ul Ministerului Justitiei si cu siguranta mai putini sunt cei care stiu de Consiliul de Mediere si sa caute site-ul Consiliului de Mediere. In acest sens ma refeream la promovare, adica de castigarea increderii.

Liviu Stancu: Am inteles. Deci, promovare in sensul institutional al promovarii profesiei ca mijloc de solutionare a litigiului in relatia cu beneficiarul. Cu asta sunt perfect de acord. Dar va spun ca trebuie sa depasiti niste bariere birocratice in sensul de a avea o banca de date extrem de pusa la punct care sa fie corectata in timp real. Aveti o profesie foarte dinamica, o profesie cu multi profesionisti inregistrati, nu stiu cati de profesionisti ca si practica, dar lucrul asta nu il discutam noi, d-voastra il stabiliti.

Medierenet: Il stabileste fiecare om care s-a autorizat ca mediator si este alegerea lui daca practica sau nu.

Liviu Stancu: D-voastra stiti cum se organizeaza aceste profesii. Noi suntem interesati de date tehnice: indeplineste calitatea? mi-a certificat-o structura? Eventual pot sa o ofer publicului. Ramane sa vedem ca e vorba de mai multe chestiuni: suportul tehnic. Nu este deloc simplu sa realizezi, poate pe site e mai simplu, dar in sistemele informatice care sunt la instante (daca e sa o facem trebuie sa o facem peste tot), deci repet doar dupa ce vom avea discutiile tehnice cu reprezentantii profesiei. Deci vreau sa se observe ca intentii bune sunt.

Medierenet: Doar cu intentiile nu ajungem nicaieri, nu? Este nevoie sa ajungem in momentul in care sa se creeze efectele, deci sa se vada efectele muncii mediatorilor in tot acest sistem de justitie, in general pentru oameni. Suntem la un congres care vorbeste despre pacea sociala. Ati mentionat-o si d-voastra in alocutiune. Dar asta inseamna munca. N-o sa se vada niciodata rezultatele de azi pe maine si atunci, important este sa vedem cum reusim sa le spunem oamenilor care sunt beneficiile apelarii la mediere in asa fel incat sa creeze beneficii atat pentru ei cat si pentru sistemul de justitie.

Liviu Stancu: Teoretic solutia exista si solutia teoretica e simpla. Problema pe care eu am spus-o mereu este ca cei mai mari dusmani ai unei profesii sunt membrii ei. Si nu vreau sa fac niciun comentariu vizavi de ce se intampla la d-voastra apropo de detalii de genul asta, dar eu va spun ce a facut Ministerul de Justitie. Ministerul de Justitie in discursul public asa cum l-ati auzit si astazi a sustinut permanent nevoia de solutionare alternativa a conflictului, a sustinut medierea in fiecare pozitie publica pe care a avut-o in zona asta, am sustinut aceasta chestiune in Parlament, de acord cu colegii d-voastra din fostul Consiliu de Mediere (structurile anterioare). In fostele structuri erau si avocati practicieni cu care am stat de vorba. Am sustinut aceasta idee inclusiv in Comisiile Tehnice le Parlamentului. Acum, faptul ca anumite lucruri nu au avut rezultatul pe care l-ati apreciat d-voastra ca ar fi necesar… Ma refer la introducerea acelui text in procedura. A vorbi de obligatie (obligatia informarii), dincolo de ce inseamna cursul normal al judecatii este nelegal, neconstitutionale. Si atunci, exista o dorinta a profesiei d-voastra ca in discursul judiciar (al judecatorului catre sala) sa apara aceasta precizare ca partile pot sa apeleze la mediere. Pentru ca spuneau colegii d-voastra, ca urmare a importantei normale pe care o are magistratul (faptul ca este cel care imparte dreptatea pe pamant), in momentul in care magistratul spune: Om bun, dar la mediator ai intrebat? Uite, povestea ta cu vecinul se poate solutiona in afara salii asteia de judecata cu costuri mici, cu nervi descarcati in alta parte, poti s-o faci si acolo. Acest discurs era interesant pentru colegii d-voastra mediatori sa apara consfintit intr-un text, care sa nu oblige la mediere, dar sa-l oblige pe magistrat sa spuna: Poti sa te adresezi mediatorului. Asta-i o chestiune care comporta multe discutii, dar intr-adevar poate ar fi introdus in mediul asta cuvantul mediere si ar fi dat niste idei unor oameni, dar eu nu cred ca asta e solutia. Dicolo de ce va spun acum, eu nu cred ca asta e solutia.

Medierenet: Care credeti ca este solutia?

Liviu Stancu: Repet, solutia teoretic este simpla. Solutia se numeste MANAGEMENT. Suntem profesii liberale. De ce spun suntem? Pentru ca eu sunt avocat. Eu voi fi secretar de stat o perioada. Imi voi incheia mandatul care nu e stabilit pe o durata precizata de timp. Pot sa-l termin maine sau cine stie cand va fi cazul si voi redeveni un profesionist la fel ca d-voastra, la fel ca si colegii mediatori. Si atunci, eu ce am de facut ca profesionist? Sa-mi creez publicul, sa-mi educ publicul. Stiti ce mi-a spus un avocat din provincie? Cum ca ”n-am norocul d-voastra de a fi intr-o piata ca in Bucuresti”. In provincie, mi s-a spus asa: ”Ce vina are publicul ca nu te cunoaste?, Ce vina are publicul ca tu spui ca prefera sa-si ia un profesionist din alta parte?” Important este ca publicul sa te cunoasca si asta inseamna notorietate creata prin ce? Prin text de obicei, prin aparitii publice, televiziune, conduita, pozitie sociala. Imi pare rau s-o spun, dar eu nu cred ca o persoana care a esuat intr-o profesie, se inscrie in alta, si mai ales cea de mediator, care ce implica? Implica reactie publica, implica contact cu un om in care tu ai o autoriate. Ca mediator tu intervii cu o autoritate acolo, cea a pozitiei pe care o ai si a gradului de notorietate in jurul propriei tale imagini. Lucrul asta se creeaza in ani, se creeaza cu efort.

Medierenet: Considerati ca mediatorii sunt cei care branduiesc medierea sau medierea branduieste mediatorii?

Liviu Stancu: Si unii si altii. Va dau un exemplu: Haideti sa ne imaginam ca o personalitate romaneasca de notorietate, cu un comportament pulic ireprosabil intra in mediere. Va garantez ca a doua zi, respectivul om are piata facuta. De ce? Pentru ca si-a construit o imagine publica ireprosabila. Eu am intre corespondentii mei (utilizez Facebook, sunt fan Facebook) si am contacte cu mediatorii, oameni cu care am o relatie de amicitie de ani de zile si oameni cu probitate profesionala, oameni care au parcurs tot felul de sfere de la profesionisti ai dreptului pana la sfera publica. Si le-am spus: ”Insistati pe calitatile pe care le aveti si scrieti-le in materialele pe care le publicati”. Lumea vrea sa citeasca. Trebuie sa stii sa scrii. Oamenii vor sa citeasca vor sa se informeze. Avem toti telefoane inteligente, avem toti zone de timp mort in care vrei sa citesti ceva, vrei sa vezi ceva. Nu vorbesc de profesionisti care sunt toata ziua racordati la informatii. Sansele sunt maxime, problema este ca mediatorii sa se transforme cu adevarat. In fond ce inseamna medierea? Interpunerea in social. Pai daca ma interpun in social ca la taraba cu afis (eu sunt x, mediatorul cel mai bun) ce incredere creez? Cum ma insinuez in societate?

Medierenet: Spuneti de fapt ca metodele prin care se promoveaza mediatorii si activitatea de mediere inca nu sunt cele potrivite? Ar trebui schimbat ceva pe partea asta?

Liviu Stancu: Natura umana are niste reguli. Ne uitam cu mare incredere la un om de 60 de ani, de 50 de ani. Ne uitam cu mai putina incredere la o persoana tanara, si asta nu e chiar motivat. Dar suntem oameni. Uitati-va daca te duci la un medic si vezi ca ai un medic in fata de 25 de ani sau 26, poate sa fie briliant, avem o problema. Natura umana nu trebuie sa o ignoram, dar trebuie sa cream pe langa faptul ca ai o anumita varsta, o notorietate.

Medierenet: Exista o diferenta intre faptul ca aceasta persoana de care d-voastra ne spuneati mai devreme care are o notorietate publica si este cunoscut datorita unei profesii devine mediator. Probabil ca cele doua profesii sunt compatibile sau nu. Chiar nu conteaza pentru ca mediatorul lucreaza cu toata experienta lui de o viata in profesia pe care o face, dar asta nu inseamna automat ca este un bun mediator. Si aici avem anumite aspecte care intr-adevar sunt sensibile.

Liviu Stancu: Nu trebuie sa generalizam. Fiecare profesie are persoane care au vocatie si persoane care n-au vocatie. Degeaba ai nu stiu cate studii si experienta si varsta, dar n-ai vocatie. Sunt oameni care nu sunt empatici, si asta o percepe oricine. Sa-ti dai seama de un individ empatic pe care-l simti ca iti preia efectiv ideile si ti le dezvolta intr-un mod pe care tu-l accepti. Empatia este prima conditie ca sa faci cu adevarat mediere: sa poti sa-l intelegi pe cel din fata, sa poti sa simti unde poti sa te insinuezi in realitatea lui, sa-i dai momentul de care are nevoie, coroborandu-l cu cel al oponentului. Am participat la medieri. Vreau sa va spun un lucru: am o experienta superba intr-o mediere in care nu am crezut ca ajung la rezultat. Erau ambele persoane puternice, interese mari si am avut o satisfactie uriasa cand am vazut ca au putut, prin mediere, sa ajunga la rezultat. Nu cred nici in faptul ca mediatorul ar inlatura interventia avocatului. Mi se pare esentiala interventia avocatului in mediere, a aparatorului partii care participa impreuna cu mediatorul la solutionarea litigiului. Si atunci am impaca si capra si varza apropo de discutia. Degeaba stiti s-o faceti, important este sa stiti sa o scrieti si sa stiti sa exprimati lucrul asta, sa stiti sa detensionati aceasta frica a avocatilor ca mediatorii le-ar lua painea. E greu, dar trebuie sa stiti s-o scrieti.

Medierenet: A fost scrisa si va mai fi cu siguranta pentru ca si eu sunt de acord si recunosc care sunt benefeciile colaborarii intre mediatori si avocati si invers. Deschidere exista. Am avut medieri in care partile au venit cu avocati si au mers foarte bine, am avut medieri in care partile au venit cu avocati si au mers foarte prost, dar depinde de parti de situatii de conjunctura. Sunt foarte multe aspecte care trebuiesc luate in calcul.

Liviu Stancu: Depinde de mediator. Care stiti ce poate face? Cand sunt avocati de fata sesizeaza tehnicitatea avocatului si unde el precizeaza anumite chestiuni tehnic-juridice. Mediatorul ce poate spune: juridic lucrurile stau cum spuneti voi. Cei doi avocati au solutii total divergente, dar mediatorul aseaza lucrurile si cladeste argumentele. Stiti ca e paradoxal, dar cel mai bun rezultat l-am avut cand am avut oponent un avocat. Cand nu aveam avocat in discutii ,am facut negociere mai ales in zona contractuala cu neexecutari de obligatii, aveam senzatia ca vorbesc la un zid. In momentul in care aveam un avocat chiar oponent in mod fervent al argumentelor mele, dar reuseam sa-l conving ba pe al meu, ba pe al lui: Stai, dom`le ca uite ce spune avocatul! Si construiam pe argumentele omului din fata, care te sustine tehnic, dar repet asta inseamna empatie.

Medierenet: Ce ii incurajati pe mediatori sa faca pe mai departe?

Liviu Stancu: Ii incurajez sa nu-si mai faca publicitate pe criteriu comercial, adica publicitate facuta prin reclama scrisa cu culori intense, inscriptii pe masini si cu alte chestii de genul asta, pentru ca nu produce rezultatul pe care si-l doresc. Si va spun penru ca m-am ocupat destul de mult de aspecte legate de transmitere de mesaje. Medierea este o profesie atat de delicata in sensul ca este atat de complicat sa te pui intre niste oameni care sunt in conflict incat daca le creezi impresia de taraba nu vor veni la tine. Trebuie sa creezi senzatia ca esti un om care le ofera confidentialitate, siguranta, profesionalism. Lucrurile astea nu se fac printr-un afis de tipul: eu sunt cel mai bun mediator. Nu. Se face prin interventie, in sensul in care publici, iti asociezi fotografia cu text scris cu care descri anumite chestiuni tehnice, probleme ale medierii, adica intervii in relatia publica prin mecanisme care-ti dau consistenta si omul poate sa identifice in promovarea ta un profil, nu un text scris pe coala rosie. Este esential in comunicare. Va spun sincer, referitoe la profilul meu pe Facebook, un amic imi spunea ca modalitatea mea de prezenta in Facebook indeparteaza eventualii prieteni, pentru ca am un stil poate prea rigid pentru Facebook. Nu-mi fac poze cu cravata si chestiuni de genul asta. La un moment dat chiar am fost jenat gandindu-ma sa-mi trec calitatea acolo. Nu. Dar am incercat ca in Facebook sa fie imaginea mea si publica si privata, de individ caruia ii place fotografia, muzica s.a.m.d. dar in limitele respective. Am vrut sa comunic publicului ca asta sunt eu. Daca ma apucam acolo sa ma pozez stiu eu in pantaloni scurti pe schi, sau adoptam imaginea de barbat macho care merge la plaja in Hawai, dar nu cand vrei sa faci o chestiune de promovare. Atunci trebuie sa-ti asociezi acei vectori de imagine care aduc potentialul client langa tine. Daca intrati pe Facebok-ul meu o sa ma vedeti comunicand cu mediatori. Am atras atentia mediatorilor. Este un domn (nici nu mai stiu cum il cheama care umple efectiv spatiul, te agreseaza cu tot felul de mesaje, caci banuiesc ca mesajele sunt peste tot), dar omul respectiv produce niste daune profesiei de mediator pe care putina lume le intelege si genul asta de reactii trebuie sa le stopati cumva. Adica sa existe formule de sanctiune. Cand unul devine foarte agresiv si-ti pozeaza o masina rosie cu niste dovleci pe langa ea si spune: servicii de mediere, se asociaza cumva acesti vectori negativi de imagine care trebuie stopati in vreun fel. Nu am inventat eu roata, astea sunt chestiuni clasice de trasnfer de imagine. Aveti o profesie atat de frumoasa… Eu sa stiti ca sunt incantat de ideeea ca medierea e prezenta in Romania, daca va fi facuta ca lumea si noi in justitie avem o sansa sa mai ”desumflam” instantele de judecata, mediatorii au o sansa sa aiba o existenta onesta si daca vreti mai linistita prin formulele astea in care intervin profesionistii si toata lumea e fericita.

Cuvinte cheie: , , , , ,

Comentarii oprite

Ne pare rău! Publicarea de comentarii nu este permisă.

Distribuie