Persoane juridice
O persoana fizica singura, sau impreuna cu o alta persoana fizica, poate constitui o firma. In momentul in care aceasta firma este inregistrata (inmatriculata) ea dobandeste capacitate de folosinta, ca persoana juridica, indiferent de modul de infiintare. O persoana juridica este o organizatie cu patrimoniu propriu si administratie proprie, care se bucura de capacitatea de a avea drepturi si obligatii Alaturi de persoanele fizice, persoanele juridice apar in circuitul civil ca subiecte de drepturi si obligatii.
Chiar daca este asociat unic al unei societati comerciale, persoana fizica nu isi poate asuma responsabilitati in numele firmei fara a avea imputernicire din partea acesteia.
Cum activitatea unei persoane juridice este organizata in departamente si exista mai multi angajati, fiecare cu personalitatea si caracterul sau,cum programul de lucru este incarcat si lung, generator de oboseala si stress, locul de munca este mediul cel mai prolific in ceea ce priveste aparitia conflictelor, fie intre colegi, fie intre departamente, fie intre sefi si subalterni. Criza economica si nesiguranta zilei de maine contribuie din plin la intretinerea unei atitudini irascibile a angajatilor. Atmosfera de la locul de munca se reflecta in rezultatele muncii, in renumele pe care si-l castiga firma respectiva. Toate aceste aspecte conflictuale se pot rezolva amiabil, in mediere.
Fiecare societate comerciala are furnizori si clienti,cu care incheie contracte si deruleaza relatii de afaceri. Pe perioada derularii unui contract sau a unei relatii de afaceri exista posibilitatea sa apara nemultumiri si neintelegeri. Tratate cu profesionalism aceste situatii ajung sa reprezinte inceputul unei mai bune colaborari.Nevoia celeritatii rezolvarii lor este un atu pentru a utiliza medierea.
In mediere, persoana juridica participa prin reprezentant. Reprezentant al unei persoane juridice poate fi orice persoana fizica, angajata sau nu a societatii, asociat unic, asociat sau administrator, care are mandat de reprezentare din partea firmei, in care sunt specificate limitele (sau lipsa lor) mandatului sau. Pentru a putea face demersurile necesare procedurii medierii, reprezentantul mai trebuie sa aiba un act de identificare valid si stampila societatii.
Asociatii, reprezentantii societatilor comerciale, persoanele cu putere de decizie din cadrul lor, chiar daca nu au cunostinte juridice , se simt confortabil in mediere, deoarece aici partile fac legea, fara a incalca legea.