Perioada de valabilitate a permiselor de conducere, in functie de grupa de varsta si restrictii pentru soferii incepatori in noul Cod Rutier

 

Soferii incepatori ar putea fi obligati sa fie insotiti, la deplasarile pe timp de noapte, de o persoana adulta care are permis de conducere de cel putin cinci ani, potrivit unui amendament adoptat in acest sens in comisiile parlamentare la modificarea Codului rutier.

masini in traficSenatorii din Comisiile senatoriale juridica, pentru Aparare si Administratie publica au adoptat, in acest sens, un amendament al senatorului Nicolae Moga la proiectul de modificare a Codului rutier propus de Guvern, potrivit Mediafax.

Potrivit amendamentului adoptat, conducatorul de autovehicule posesor al categoriilor B1 si B care are o vechime mai mica de un an de la obtinerea permisului de conducere are obligatia “sa nu conduca vehicule din categoria B sau BE cu o putere a motorului mai mare de 110 kw” si “sa nu conduca vehicule din categoriile A1, A2 (daca nu a posedat anterior A1), B1, B si BE pe timpul noptii pe drumurile acoperite cu gheata, zapada, polei”.

Amendamentul mai prevede obligatia pentru aceasta categorie de conducator auto “sa nu conduca vehicule din categoriile A1, A2 (daca nu a posedat anterior A1), B1, B, BE pe autostrazi pe timpul noptii sau pe timpul zilei cand vizibilitatea este redusa sub 100m” si sa fie “insotit de o persoana adulta, membru al familiei sau posesor al permisului de conducere cu o vechime de cel putin 5 ani de zile, in deplasarea pe timp de noapte pentru vehiculele din categoria B sau BE”.

La depunerea acestor amendamente, senatorul Nicolae Moga a argumentat ca legislatia româneasca trebuie sa tina cont de practica europeana si faptul ca anual în România aproximativ 27 la suta din accidentele grave de circulatie sunt produse de conducatori auto cu vârste cuprinse între 18 si 25 de ani.

„Varianta optima pentru conducatorii auto începatori de a dobândi experienta în conditii minime de risc este instituirea unor restrictii de deplasare”, a mai mentionat acesta.

La propunerea aceluiasi senator, membrii celor trei Comisii au decis sa se introduca diferentieri în functie de grupa de vârsta a conducatorului auto în ceea ce priveste perioada de valabilitate a permiselor de conducere.

Astfel, valabilitatea permiselor de conducere pentru va fi de cinci ani pentru persoanele de pâna la de pâna la 60 ani si de trei ani pentru cei cu vârsta peste 60 ani în cazul autovehiculele cu mai multe locuri (C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D, DE, Tr, Tb si Tv).

Valabilitatea permisului pentru autoturisme si motociclete (AM, A1, A2, A, B, BI si BE) pentru conducatorii auto de pâna la 60 de ani ar urma sa fie de 10 ani, de cinci ani pentru cei pâna la 70 de ani si de trei ani peste aceasta vârsta.

Potrivit unui alt amendament acceptat de membrii celor trei Comisii senatoriale, depus de senatorul Moga, unitati de asistenta medicala autorizate sa faca examinarea medicala pentru eliberarea permisului de conducere numai dupa ce rubrica „Antecedente personale” din fisa medicala a fost completata de catre medicul de familie sau unitatea medicala care îl are în evidenta pe solicitant.

Acesta si-a argumentat, în scris, amendamentul aratând ca policlinicile si cabinetele autorizate care efectueaza examinarea medicala nu dispun de o evidenta medicala care sa contina istoricul fiecarui pacient sau informatii despre o eventuala boala cronica.

Senatorii din Comisiile senatoriale juridica, pentru Aparare si Administratie publica mai propun ca toate vehiculele pe care se desfasoara proba practica a examenului de obtinere a permisului de conducere, inclusiv motocicletele, sa fie echipate cu sisteme tehnice de monitorizare audio-video pentru asigurarea si verificarea legalitatii examenului.

Ei au adoptat, în acest sens, un amendament la proiectul Guvernului de modificare a Codului rutier, modificare propusa de senatorul PSD Darius Vâlcov.

În varianta initiala, proiectul de COD RUTIER 2014 pentru modificare a Ordonantei de urgenta 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice prevedea ca sunt exceptate de la aceste dotari, la proba practica, mopedele, motocicletele si triciclurile cu motor.

Vâlcov a explicat ca în prezent exista echipamente performante, care pot fi amplasate pe orice vehicul cu care se sustine examenul auto.

Senatorii din cele trei Comisii au continuat, marti, dezbaterile la proiectul de modificare CODULUI RUTIER dupa ce Biroul Permanent a decis prelungirea termenului de dezbatere si adoptare a acestui act normativ de catre Senat, care este prima camera sesizata, cu doua saptamâni. Iulian Tudor, romaniatv.net

Cuvinte cheie: , , , , ,

 

2 comentarii

  1. Zah Ioan spune:

    Consider ca varsta maxima de valabilitate a permisului de conducere sa nu fie mai mare de 70 ani. Dupa aceasta varsta toti oamenii incep sa aiba probleme majore cu sanatatea: ameteli, adormiri instantanee, lesinuri stopuri cardiace etc.probleme care duc sigur la producerea de accidente, de multe ori mortale, aspecte dovedite de viata reala.

Adaugă părerea ta


 

Distribuie