Alina Gorghiu: Transpunerea Directivei Solutionarii Alternative a Litigiilor în România se va realiza fără probleme

 

Directiva SAL si Regulamentul SOL adoptate de Parlamentul European in aceasta luna reprezinta un interes deosebit pentru mediatori.

Alina Gorghiu, deputat,  clarifica, in interviul acordat  pentru Medierenet, cea mai noua reglementare a Parlamentului European in  ceea ce priveste medierea.

Alina Gorghiu

Alina Gorghiu

Medierenet: Ce este directiva SAL( solutionarea alternativa a litigiilor)?
Alina Gorghiu: Directiva SAL şi Regulamentul SOL au aparut ca urmare a unor propuneri formulate de Comisia Europeană în anul 2011, cu scopul de a îmbunătăți „funcționarea pieței interne de vânzare cu amănuntul şi în special, de a consolida măsurile de despăgubire pentru consumatori”. Directiva şi Regulamentul au fost adoptate în data de 12 martie 2013 de Parlamentul European, cu o majoritate largă de voturi (617 voturi pentru, 51 împotriva şi 5 abțineri) şi vor intra în vigoare in termen de 20 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al UE, urmând să fie transpuse în dreptul intern al statelor membre, în termen de 2 ani de la data publicării.
Prin aceste acte normative se doreşte creşterea numărului entităţilor SAL la nivelul statelor membre ale Uniunii Europene şi îmbunătăţirea calităţii serviciilor oferite de aceste entităţi, în vederea încurajării soluţionării pe cale extrajudiciară a litigiilor dintre consumatori şi comercianţi.

Medierenet: Cui se adreseaza aceasta directiva?
Alina Gorghiu: Una din cele mai importante probleme identificate la nivelul Uniunii Europene o reprezintă utilizarea la scară redusă a metodelor alternative de soluționare a conflictelor. Printre cele mai importante domenii în care aceste metode s-ar putea aplica se află și litigiile dintre consumatori și comercianți.
La nivelul UE soluționarea litigiilor nu este suficient de dezvoltată, iar mulți justițiabili încă preferă instanțele de judecată, în pofida avantajelor pe care le oferă metodele alternative.
Soluționarea litigiilor prin soluții extrajudiciare oferă o posibilitate de rezolvare mult mai rapidă, cu costuri mult mai mici, cu un grad mare de confidențialitate, iar soluția este generată chiar de către părți. Directiva se adresează în primul rând consumatorilor care au un litigiu privitor la achiziţionarea de bunuri sau servicii de pe piaţa internă a Uniunii Europene. La nivelul Uniunii Europene s-a constatat faptul că pierderile financiare suportate de consumatori datorită achiziţionării de bunuri şi servicii se ridică la 0,4% din PIB-ul UE.
Directiva garantează consumatorilor europeni posibilitatea de a-și rezolva diferendele într-un timp cât mai scurt, cu costuri cât mai reduse, oferind astfel o alternativă la metodele judiciare clasice. Litigiile transfrontaliere reprezintă o pondere importantă în cadrul litigiilor existente între consumatori şi comercianţi şi prin urmare era nevoie de o reglementare unitară, coerentă, la nivel european.
Folosirea metodelor alternative de soluţionare a litigiilor este benefică şi pentru comercianţi,  care evită astfel publicitatea asociată unui litigiu în instanţă şi costurile întregului proces, în cazul în care consumatorul câştigă litigiul.

Medierenet: Ce sunt entitatile de Solutionare Alternativa a Litigiilor si cele de Solutionare Online a Litigiilor?
Alina Gorghiu: Entitățile SAL sunt furnizori de servicii de soluționare alternativă a litigiilor, care implică existența unei terțe persoane (arbitru, mediator, Ombudsman sau/ și camera de recurs, aceasta excluzând negocierile directe între părți), care propune sau impune o soluție sau reunește părțile pentru a le ajuta să găsească o soluție. In ceea ce priveste entitatile SOL, acestea sunt acele entitati care ofera servicii integral online. La nivelul Uniunii Europene va fi creata o platforma online care va oferi consumatorilor acces la informatii privitoare la furnizorii de servicii SOL, impartiti pe domenii de activitate. Aceeasi platforma va fi folosita pentru serviciile SOL.
Concret, persoana prejudiciata prin achiziţionarea online a unui produs sau serviciu va putea depune o plangere prin intermediul acestei platforme. Plangerea va fi comunicata comerciantului tot prin intermediul acestei platforme. Dupa ce comerciantul şi consumatorul au ajuns la un acord cu privire la entitatea care va soluţiona conflictul dintre ei, entitatea SAL va fi notificată iar mai departe procedura aplicabila va fi cea specifica acelei metode de soluţionare alternativa a litigiului.
Practic platforma online acţionează ca un element de intermediere a comunicărilor dintre consumatori, profesionişti şi entităţile SAL sau SOL învestite de părţi cu soluţionarea litigiilor.

Medierenet: Începând de când se va aplica această directivă şi în România şi cât de oportună este transpunerea prevederilor acestei directive în legislaţia naţională?
Alina Gorghiu: Directiva obligă statele membre să transpună directiva în dreptul intern, în cel mult doi ani de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Până la acest moment directiva nu a fost publicată în JOUE.
Încă nu s-a stabilit o dată exactă pentru transpunerea acestei directive, însă în mod cert va trebui să respectăm termenul impus de directivă.
În ultimii ani, serviciile online din România s-au dezvoltat în mod substanţial. Suntem pe locul doi în lume la viteza internetului, avem  aproape 10 milioane de utilizatori de internet (iunie 2012) iar valoarea cumpărăturilor online în România, în primele nouă luni ale anului 2012, a fost de 142,6 milioane euro.
Toate aceste date conduc la concluzia că transpunerea Directivei SAL în România se va realiza fără probleme şi în ceea ce mă priveşte, nu am nicio îndoială că noile reglementări vor contribui în mod substanţial la promovarea metodelor de soluţionare alternativă a conflictelor şi  vor determina creşterea numărului persoanelor care îşi soluţionează conflictele pe această cale.

Medierenet: Credeti ca directiva SAL reprezinta un impuls in utilizarea pe o scara mai larga a medierii in Romania?
Alina Gorghiu: Chiar dacă Directiva în sine face referire la conflictele privitoare la achiziţionarea de bunuri sau servicii, consumatorul care a fost parte la o mediere finalizată cu un acord se va îndrăgosti de această metodă de soluţionare a conflictelor. Un consumator mulţumit, va apela cu mai mare încredere nu doar la mediere, dar şi la alte metode de soluţionare a conflictelor, cum este de exemplu arbitrajul.
Având în vedere numărul extrem de mare al utilizatorilor de internet din România, sunt ferm convinsă că odată cu transpunerea acestei directive atât medierea directă, dar şi medierea între persoane aflate la distanţă vor fi folosite pe scară largă în România.

Medierenet

Cuvinte cheie: , , , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie