Tatian Diaconu: Investesc oamenii care se uita un pic in viitor

 

Pe piata româneasca au ramas mai putin de zece dezvoltatori activi, iar investitiile vizeaza aproape exclusiv segmentul comercial si de birouri, în conditiile în care pe sectorul rezidential exista în continuare un important deficit de încredere, cumulat cu problemele de finantare specifice crizei.

Tatian Diaconu Foto: zf.ro

„Cred ca sunt mai putin de zece dezvoltatori activi (în România, n.r.). Astazi, în criza, atractivitatea maxima este numai în retail, cu accente pe office”, a declarat Mihnea Serbanescu, directorul general al companiei de consultanta imobiliara DTZ Echinox, la o conferinta privind piata constructiilor organizata de Ziarul Financiar.

El a afirmat ca principala problema este lipsa încrederii, iar pe segmentul rezidential, desi exista dezvoltatori capabili sa deruleze proiecte, investitiile au disparut pe fondul scaderii tranzactiilor.

„Între retail, birouri si rezidential sunt niste diferente fantastice din punctul de vedere al unui dezvoltator. (…) Investitorii si dezvoltatorii de retail, în marea lor majoritate, daca au simtul masurii sau bunul simt, stiu sa faca foarte bine retail. (…) Pe piata rezidentiala lipsesc dezvoltatorii cu desavârsire”, a declarat, la rândul sau, Tatian Diaconu, managing director al dezvoltatorului imobiliar Immochan România.

El a afirmat ca în prezent fac investitii fie retaileri care opereaza centrele comerciale si nu se gândesc imediat la un exit, fie investitori care au abordare nespeculativa.

„Investesc oamenii care se uita un pic in viitor (…) Cine mai asteapta sa scoata bani în sase luni dintr-un proiect imobiliar, as vrea sa cunosc persoana respectiva si eventual sa ne asociem, dar nu cred ca se mai poate. Cine se uita în viitor, cine încearca sa puna la punct un proiect care sa fie viabil si în 20 de ani si eventual sa înceapa sa câstige bani în zece ani, poate sa faca în continuare proiecte. Dificil, dar poate sa le faca”, a adaugat Diaconu.

Daca pâna în 2007 dezvoltatorul era o entitate care îsi putea permite luxul de a face un proiect plecând fara finantare, în perioada actuala se poate vorbi despre ideea de parteneriat, cu vânzatorul terenului, constructorul sau retailerul care va fi chirias în galerie, potrivit sursei citate.

„Cred ca putem adauga în lista meseriilor la care ne pricepem cu toti, alaturi de probabil agricultura, fotbal si politica, si partea imobiliara. Am constatat ca fiecare dintre noi a vândut sau a cumparat o garsoniera si de a doua zi a devenit cel putin dezvoltator imobiliar, daca nu specialist în imobiliare. E putin mai complicat decât aceasta abordare: investitiile imobiliare, din punctul meu de vedere, reprezinta o mica parte care tine de inspiratie, o mica parte care tine de imaginatia de a scoate un proiect, exista o mare parte care este analiza, exista o si mai mare parte care este matematica, si la sfârsit trebuie o doza de curaj”, a mai spus reprezentantul Immochan.

David Hay, CEO al dezvoltatorului imobiliar AFI Europe România, a aratat ca problema celor mai multi dezvoltatori din ziua de azi este legata de bani, iar obtinerea unei finantari în actuala perioada este un proces foarte lung si dificil.

El a aratat ca AFI Europe România îsi focuseaza în prezent investitiile pe retail si office. „Nu vedem motive pentru a porni în actuala perioada proiecte pe segmentul rezidential, unde nu exista o piata propriu-zisa”, a spus el.

Hay a adaugat ca nu crede ca vreun program sau ajutor venit din partea autoritatilor ar putea ajuta sau însanatosi piata rezidentiala, afectata în principal de criza existenta la nivel european si dificultatile de finantare.

Ioan Dornescu, Zf.ro

Cuvinte cheie: , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie